Boeing 720
Boeing 720 je čtyřmotorový úzko-trupý letoun určený pro krátké a střední tratě. Byl vyvinutý na konci 50. let z Boeingu 707. 720 má kratší trup i dolet. První let se konal v listopadu 1959, v červenci 1960 pak vstoupil u společnosti United Airlines do komerčního provozu.
Vznikly dvě základní verze tohoto modelu. Původní 720 s motory Pratt & Whitney JT3C vstoupil do provozu v roce 1960, vylepšený typ 720B s motory Pratt & Whitney JT3D začal létat o rok později. Některé 720 byly později podle potřeby přestavěny na verzi 720B.
Ačkoliv bylo vyrobeno pouze 154 strojů, byly pro firmu ziskové díky nízkým nákladům na vývoj. Jednalo se totiž o nepatrně upravenou verzi Boeingu 707-120. V pozdějších letech byly tyto stroje nahrazeny typem 727.
Vývoj
Boeing představil plány na vývoj nového typu v červenci 1957. Byl vyvinut z modelu 707-120 a určený pro krátké a střední tratě. Původně byl označen jako 707-020, ale díky některým významnějším technickým změnám se mu dostalo vlastního modelového čísla. Oproti 707-120 je kratší o 2,54 m. Model byl navržen pro nižší maximální zatížení, má upravená křídla a také odlehčený drak. Modifikace křídla spočívala například v použití Kruegerových klapek, které umožňují vzlet i přistání při nižší rychlosti, takže 720 mohla startovat z kratších ranvejí. Díky zesílení křídel může 720 cestovat vyšší rychlostí než 707-120.
U jedné fáze vývoje byl model známý také jako 717-020, ale toto označení zůstalo nakonec nevyužité až do doby, kdy v roce 1997 koupil Boeing firmu McDonnell Douglas a aplikoval název na MD-95.
Protože letoun měl podobné systémy jako 707, tak nebyl postaven žádný prototyp; odlišné systémy se testovaly na Boeingu 367-80. První let 720 se uskutečnil 23. listopadu 1959, certifikaci stroj obdržel o rok později 30. června. Komerční provoz zahájil u společnosti United Airlines 5. července 1960 na lince Los Angeles - Denver - Chicago. Celkem bylo vyrobeno 65 letadel původní verze.
Modernizace
Verze 720B byla osazena silnějšími motory JT3D, které měly zároveň nižší spotřebu. První 720B se na nebi objevil 6. října 1960. Do provozu vstoupil v březnu 1961 u společnosti American Airlines. Do roku 1967, kdy byla výroba obou modelů ukončena, vzniklo 89 strojů typu 720B.
1. prosince 1984 využila jeden z Boeingů 720 (reg. N23) agentura NASA společně s FAA, kdy ve svém programu demonstrovaly řízený dopad. Na letecké základně Edwards v Kalifornii nechali letoun kontrolovaně havarovat, aby mohly prostudovat šíření plamenů.
Poslední Boeing 720 v USA provozovala společnost Honeywell se základnou na letišti Sky Harbor ve Phoenixu. Byl vybaven speciálními motory a provozován se zvláštní certifikací. V červnu 2008 ho nechala firma sešrotovat a nahradila jej Boeingem 757. Vůbec poslední 720 létal až do roku 2010 u firmy Pratt & Whitney Canada. Závěrečný let se uskutečnil 29. září 2010.
Původní provozovatelé Boeingu 720/720B
Kolumbie: Avianca - 3 x 720B, dva dodány v roce 1961, jeden 1965
Etiopie: Ethiopian Airlines - 3 x 720B, dva dodány v roce 1962, jeden 1965
Německo: Lufthansa - 8 x 720B, dodány 1961 - 1962
Irsko: Aer Lingus - 3 x 720, dodány 1960 - 1961
Izrael: El Al - 2 x 720B, dodány v roce 1962
Pákistán: Pakistan International Airlines - 4 x 720B, tři dodány 1961 - 1962, jeden 1965
Spojené státy: American Airlines - 10 x 720, dodány v roce 1960, a 15 x 720B, dodány v roce 1961 (10 typů 720 bylo později přestavěno na B model)
Braniff Airways - 5 x 720, dodány 1961 - 1963
Continental Airlines - 8 x 720B, dodány 1962 - 1966
Eastern Airlines - 15 x 720, dodány 1961 - 1965
Federal Aviation Authority (FAA) - jeden 720 dodaný v roce 1961
Northwest Airlines - 13 x 720B, dodány 1961 - 1964
Pacific Northern Airlines - 2 x 720, dodány v roce 1962
United Airlines - 29 x 720, dodány 1960 - 1962
Western Airlines - 27 x 720B, dodány 1961 - 1967
Specifikace
Náhledy fotografií ze složky Boeing 720