Speciál o Airbusu A330
Let Air France 447 byl uskutečněn strojem Airbus A330-203 (reg. F-GZCP, výr. č. 660, první let 25. 2. 2005) z mezinárodního letiště Galeão v brazilském Rio de Janeiro do Paříže na Letiště Charlese de Gaulla. Letadlo s 216 pasažéry (8 dětí, 82 žen, 126 mužů) a 12 členy posádky během přeletu Atlantského oceánu 1. června 2009 zmizelo z radaru a zřítilo se do moře. První trosky stroje byly objeveny přibližně 1 000 kilometrů od brazilských břehů po více než 24 hodinách. Bohužel se 5. června 2009 ukázalo, že nalezené trosky nepatří havarovanému stroji a tak vyšetřování začíná prakticky od začátku. Sporná je také skvrna paliva nalezená na hladině, nebot svým tvarem připomíná spíše skvrnu z lodi. Jedná se o první smrtelnou havárii typu Airbus A330 v komerčním provozu.
Let Airbusu
Airbus A330-200 s registračním označením F-GZCP měl sériové číslo 660, poprvé vzlétl 25. února 2005 a v okamžiku havárie měl nalétáno 18 870 hodin. Z Ria de Janeiro startoval 31. května v 19:03 místního času (00:03 SELČ) s plánovaným přistáním v Paříži v 11:10 místního času.
Poslední verbální kontakt s letadlem proběhl v 03:33 SELČ, když se nacházelo ve vzdálenosti 565 kilometrů od severovýchodního brazilského pobřeží. Posádka hlásila, že během 50 minut očekává vstup do senegalského vzdušného prostoru. Let probíhal normálně, stroj letěl ve výšce 10 670 metrů rychlostí 840 km/h.
Letoun opustil radar brazilské letové kontroly v 03:48 SELČ severně od brazilského souostroví Fernando de Noronha. Poslední kontakt se strojem byla automatická zpráva o závadě elektrického systému a systému pro řízení tlaku v kabině, více než 4 hodiny po vzletu ve 04:14 SELČ. Letadlo prolétalo během letu silnými turbulencemi.
Airbus A330 Airbus A330 je velkokapacitní dopravní letoun pro střední a dlouhé tratě vyráběný společností Airbus. Byl vyvinut ve stejné době jako čtyřmotorový A340. Varianty: Nehody Další nehody: 3 (0 mrtvých) Únosy: 2 (celkem 1 mrtvý) Společnost Air France Air France (Compagnie Nationale Air France) je francouzská letecká společnost založená v roce 1933 v Paříži. V současné době je jejím většinovým vlastníkem stále francouzský stát, který však svůj podíl postupně odprodává. Air France je zakládajícím členem aliance SkyTeam. V roce 2004 převzala Air France kontrolu nad holandskou leteckou společností KLM, čímž byla vytvořena největší letecká společnost v Evropě s označením Air France-KLM. Vlastnický podíl státu se po spojení leteckých společností zmenšil na 44%.
Airbus od počátku vyvíjel A330 se záměrem prosadit se na trhu letounů ETOPS (Extended-range Twin-engine Operation Performance Standards), který byl vytvořen typy A310 a Boeingy 767 a 777. Boeing 757 sice také náleží na trh ETOPS, ale má kratší dolet a není velkokapacitní.
Trup a křídla A330 jsou prakticky identické s trupem a křídly typu A340, liší se pouze počtem a typy použitých motorů. A330 zdědil základní konstrukci trupu po Airbusu A300, stejně tak přední sekce (nos a kokpit) a systém fly-by-wire jsou z Airbusu A320. K říjnu 2005 bylo objednáno 553 kusů A330 a z nich bylo 374 dodáno.
A330-200: délka 59 metrů a dolet 12 500 km
A330-300: délka 63,6 metrů a dolet 10 500 km
Totální ztráty: 2 (celkem 235 mrtvých)
30. června 1994 - A330 při zkušebním letu havaroval krátce po vzletu v Toulouse, všichni na palubě zahynuli
1. června 2009 - letadlo A330-200 společnosti Air France (let AF447 z brazilského Rio de Janeira do Paříže) se v brzkých ranních hodinách nad Atlantským oceánem ztratil z radarů. Pravděpodobně všech 228 pasažérů a členů posádky zahynulo. Příčina nehody je zatím neznámá. Jedná se o dosud nejhorší letecké neštěstí Air France.
24. července 2001 - dva Airbusy A330-243 společnosti Sri Lanka Airlines byly zničeny na zemi příslušníky hnutí Tamilští tygři v Kolambě. Další dvě letadla, A320 a A340, byla poškozena, ale později opravena.
24. srpna 2001 - během letu 236 společnosti Air Transat došlo stroji A330-243 palivo nad Atlantským oceánem a stroj musel překonat vzdálenost 120 km bezmotorovým (klouzavým) letem na letiště na Azorských ostrovech. Nikdo nezahynul, pouze letoun byl poškozen při nouzovém přistání.
Air France provozuje 1 700 letů denně, operovaných flotilou více než 250 letadel. Ve flotile jsou zastoupeny také velkokapacitní letadla pro dlouhé tratě, jako například Boeing 747, Airbus A340 nebo Boeing 777. Společnost také objednala 12 obřích letadel Airbus A380, která by měla být dodávána od roku 2009.
Domovským letištěm Air France je Charles de Gaulle v Paříži, odkud je společností denně vypravováno 1 700 letů do 185 destintací v 83 státech. Po spojení s KLM se počet destinací rozšířil na 247 ve 104 zemích.