ČSA odprodá třetinu flotily
20. 5. 2010
I přes nutný odprodej třetiny flotila spřádají České aerolinie plány, jak své cestující dostat i na dlouhé vzdálenosti vlastními silami. Ačkoliv se právě nyní ČSA se svou dálkovou flotilou rozloučily, má šéf ČSA Miroslav Dvořák vizi, jak jednou dálkové lety s ČSA obnovit.
Podle nejbližších Dvořákových spolupracovníků totiž má po dokončení restrukturalizačního plánu dojít na nákup nového dálkového letadla. Tentokrát typu Airbus A330. Dosud ČSA provozovaly dálkové lety přes Atlantik (do New Yorku nebo do Toronta) se zastaralými Airbusy A310. Tyto trasy by však ani po nákupu letadla nebyly zřejmě na pořadu dne. Cílem by byly spíše asijské destinace. Je to ale hudba vzdálené budoucnosti.
Nyní se firma připravuje k odprodeji všech letadel Boeing 737. Podle loňské výroční zprávy jich firma měla 20. Tři stroje Boeing 737 byly již odprodány. Tudíž zbývá až 17 strojů.
Firma přitom s prodejem nikterak nespěchá. Prodej se má odehrát v horizontu tří let - tedy v době, kdy se má uskutečňovat restrukturalizační plán. "To, že letadla typu Boeing z flotily Českých aerolinií postupně odejdou, není tajemstvím. Namísto dřívějších třech typů letadel nakonec zůstanou dva - Airbusy a ATR, což je pro společnost výhodnější," vysvětluje mluvčí ČSA Hana Hejsková s tím, že ČSA nebudou prodávat Boeingy pod tlakem.
Poslední rozloučení proběhlo nedávno i se dvěma dálkovými Airbusy A310. Po posledním letu je přivítala slavobrána z vodních děl.
Nyní se letouny přestříkávají na bílo a po nutných výměnách součástek poputují zpět leasingové společnosti, která je ČSA zapůjčila. Flotila ČSA však nezůstane zcela oslabena. Ve stejném časovém období totiž postupně dorazí osm strojů Airbus A319, které byly v minulosti objednány. Celkem tak bude mít český národní dopravce na čtyři desítky strojů. S tím, že management se chce chlubit jednou z nejmladších flotil v Evropě. ČSA pro letošní rok plánují ještě stále ztrátu, a to zhruba ve výši 600 milionů korun. Příští rok již má firma skončit v kladných číslech. Za loňský rok naopak vykáží ČSA enormní ztrátu ve výši okolo 3,7 miliardy korun, řekl v uplynulých dnech ministr financí Eduard Janota.
K posílení financí poslouží kromě prodeje letounů ještě další odprodeje majetku - firma se například zbaví dalšího hangáru. Kromě toho mění postupně svou strukturu v holding. Vyčleněn do samostatné dceřiné společnosti byl již například handling - tedy odbavení zavazadel.
Jen poslední formality zbývají ke stejnému kroku u nepravidelné dopravy, tedy charterů. Novými dceřinými společnostmi se velmi brzy mohou stát také výcvik pilotů, nebo údržba letadel. Mateřská ČSA se zaměří výhradně na pravidelnou dopravu.
Podle nejbližších Dvořákových spolupracovníků totiž má po dokončení restrukturalizačního plánu dojít na nákup nového dálkového letadla. Tentokrát typu Airbus A330. Dosud ČSA provozovaly dálkové lety přes Atlantik (do New Yorku nebo do Toronta) se zastaralými Airbusy A310. Tyto trasy by však ani po nákupu letadla nebyly zřejmě na pořadu dne. Cílem by byly spíše asijské destinace. Je to ale hudba vzdálené budoucnosti.
Nyní se firma připravuje k odprodeji všech letadel Boeing 737. Podle loňské výroční zprávy jich firma měla 20. Tři stroje Boeing 737 byly již odprodány. Tudíž zbývá až 17 strojů.
Firma přitom s prodejem nikterak nespěchá. Prodej se má odehrát v horizontu tří let - tedy v době, kdy se má uskutečňovat restrukturalizační plán. "To, že letadla typu Boeing z flotily Českých aerolinií postupně odejdou, není tajemstvím. Namísto dřívějších třech typů letadel nakonec zůstanou dva - Airbusy a ATR, což je pro společnost výhodnější," vysvětluje mluvčí ČSA Hana Hejsková s tím, že ČSA nebudou prodávat Boeingy pod tlakem.
Poslední rozloučení proběhlo nedávno i se dvěma dálkovými Airbusy A310. Po posledním letu je přivítala slavobrána z vodních děl.
Nyní se letouny přestříkávají na bílo a po nutných výměnách součástek poputují zpět leasingové společnosti, která je ČSA zapůjčila. Flotila ČSA však nezůstane zcela oslabena. Ve stejném časovém období totiž postupně dorazí osm strojů Airbus A319, které byly v minulosti objednány. Celkem tak bude mít český národní dopravce na čtyři desítky strojů. S tím, že management se chce chlubit jednou z nejmladších flotil v Evropě. ČSA pro letošní rok plánují ještě stále ztrátu, a to zhruba ve výši 600 milionů korun. Příští rok již má firma skončit v kladných číslech. Za loňský rok naopak vykáží ČSA enormní ztrátu ve výši okolo 3,7 miliardy korun, řekl v uplynulých dnech ministr financí Eduard Janota.
K posílení financí poslouží kromě prodeje letounů ještě další odprodeje majetku - firma se například zbaví dalšího hangáru. Kromě toho mění postupně svou strukturu v holding. Vyčleněn do samostatné dceřiné společnosti byl již například handling - tedy odbavení zavazadel.
Jen poslední formality zbývají ke stejnému kroku u nepravidelné dopravy, tedy charterů. Novými dceřinými společnostmi se velmi brzy mohou stát také výcvik pilotů, nebo údržba letadel. Mateřská ČSA se zaměří výhradně na pravidelnou dopravu.