ČSA prodá všechny své Airbusy A320
Česká aerolinie potvrdily, že na podzim tohoto roku prodají všechny Airbusy A320, které se nachází v jejich flotile. Příští týden proběhne také jednání managementu ČSA s Airbusem, u nějž má společnost objednáno dalších sedm Airbusů A319 bez pevného termínu dodání.
Setrvání typu A320 ve flotile ČSA je podle mluvčí Michaely Lagronové ekonomicky neúnosné. Letoun pro 180 cestujících lze na většině tratích dopravce jen ztěží zaplnit. Již v minulosti se aerolinie zbavila dvou Airbusů A321, které byly využívány převážně k charterovým letům.
Špatné hospodaření ČSA, které započalo za Tvrdíka
Objednávka Airbusů přišla v době, kdy byl prezidentem ČSA politik Jaroslav Tvrdík. Ten byl do čela společnosti dosazen v září 2003. Tehdy šlo o obyčejný projev zvůle, kdy byl ekonomický odborník na leteckou dopravu Miroslav Kůla nahrazen politikem bez jakýchkoli zkušeností v daném oboru. Do té doby racionální růst ČSA nabral nesmyslně vysoké tempo. Za Tvrdíka se flotila českého národního dopravce rozrostla během tří let z 30 na 50 letadel, neuváženě se rozšířila i síť linek. Stávající i nově objednaná letadla byla pro český trh s 10 miliony obyvatel velká a nikdy nemohla být zaplněna, což se samozřejmě promítalo na pokulhávajícím load factoru letadel a prodělečném podnikání. Tvrdík mimo jiné začal propouštět zkušené odborníky s letitou praxí a začal si na různé pozice dosazovat nové "manažery" - své kamarády z ministerstva obrany.
Vlasní kapitál firmy dosáhl svého vrcholu v roce 2004 - téměř 2,2 mld. Kč. Od té doby kvůli špatnému hospodaření neustále klesá.
Rekordní ztráta přes 3,5 mld. Kč
V roce 2006 mělo ČSA už tak velké finanční problémy, že byl na Tvrdíkovo místo dosazen Radomír Lašák. A začalo škrtání a rozprodej majetku. Rozprodej budov i letounů byl managementem označen jako divestice "zbytných částí společnosti".
Neracionální, nesmyslné a normálnímu člověku nesrozumitelné hospodaření managementu ČSA vyvrcholilo v roce 2009, kdy dopravce vygeneroval rekordní ztrátu přes 3,5 mld. Kč. Došlo tedy k ukončení dálkových linek Airbusy A310 - bez náhrady a bez jakýchkoli pokusů o obnovení tras Airbusy A330 či Boeingy 767. V únoru 2009 bylo vyhlášeno výběrové řízení k určení nabyvatele většinového podílu ČSA. Přihlásily se čtyři zájemci: Air France-KLM, Aeroflot, Odien Group a Travel Service. V dubnu byly vyřazeny Odien Group a Aeroflot. V srpnu ze soutěže odstoupilo Air France-KLM. Travel Service nabídl za ČSA o měsíc později 1 mld. Kč. Vláda nabídku odmítla a privatizaci pozastavila. Majetek společnosti se neúměrně ztenčil a vyhlídky na zlepšení situace byly v nedohlednu. Novým prezidentem se stal Miroslav Dvořák, taktéž ředitel Letiště Praha.
Osinek, a. s. "v likvidaci"
Kromě výnosů z prodaného majetku získal management v roce 2010 nové finanční prostředky také od státní společnosti Osinek, a. s. „v likvidaci“. Jenže nebankovní úvěr ve výši 2,5 mld. Kč nebyly ČSA schopny splácet. Společnost Osinek, a. s. tedy postoupila pohledávku na Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. 14. května téhož roku bylo právo hospodařit s pohledávkou převedeno na Ministerstvo financí ČR. Následně valná hromada Českých aerolinií rozhodla pro kapitalizaci úvěru, což znamenalo navýšení základního kapitálu na 5 235 510 tis. Kč a nesplacení této půjčky. Ministerstvo financí posléze přiznalo, že kapitalizace je státní podporou Českým aeroliniím. Případ začala vyšetřovat Evropská komise, základním argumentem v podkladech ministra financí Eduarda Janoty byl restrukturalizační plán, který měl EK dokázat, že finanční injekce bude využita efektivně k záchraně společnosti, a ne k jejímu zvýhodňování na trhu.
Český aeroholding
Management společnosti však zjistil, že situace je daleko vážnější. ČSA není schopno zachránit se vlastními silami. Musí být co nejrychleji privatizováno. Předtím je však potřeba pomoci aerolinii jiným způsobem. Za tímto účelem byl vytvořen Český aeroholding - holdingová společnost, do které se postupně začlenilo jak Letiště Praha, tak České aerolinie. Nejprve bylo z ČSA vyčleněno několik dceřiných společnosti, které následně ČAH odkoupil. Tak společnost získávala nové hotovostní prostředky pro přežití. Byly prodány i sloty na Heathrow. Za tento nesmyslný prodej vyinkasovalo ČSA 486 162 tis. Kč. Od té doby již České aerolinie nelétají do Velké Británie, což bylo fatální rozhodnutí, a muselo by se velmi dlouho hledat, která z tradičních evropských aerolinek lety do Velké Británie neprovozuje. Česká republika musí samozřejmě opět tvořit výjimku.
V listopadu 2010 stanul v čele společnosti Philippe Moreels. Byly rušeny další linky a rozprodán další majetek. Když nakonec v roce 2012 zamířily do ČAH i samotné České aerolinie, stal se Aeroholding jejich většinovým akcionářem a nahradil tak Ministerstvo financí ČR. Ke konci roku 2012 vláda České republiky uložila Aeroholdingu připravit výběrové řízení pro vstup strategického investora do ČSA. Do března 2013 předložil závaznou nabídku pouze Korean Air. Za 44% podíl v ČSA zaplatil 67,5 milionu korun.
V roce 2005 společnost zformulovala svou vizi: "ČSA chtějí být moderním, dynamicky se rozvíjejícím, nákladově optimalizovaným leteckým přepravcem, agresivně využívajícím podnikatelské příležitosti v oboru svého podnikání." Daří se dopravci danou vizi plnit? Realita vyznívá poněkud jinak.
Budoucnost?
V současnosti společnost vysávají i leasingové splátky za letouny. Při jednom z rozhovorů s Miroslavem Kůlou mu byla položena otázka, co měl začít konat Lašák a jeho management při příchodu do ČSA na začátku roku 2006. Kůla odpověděl, že ze všeho nejdřív se měl začít zbavovat letadel na leasing. Jenže oni se začali zbavovat i letadel ve vlastnictví firmy. Většina "civilizovaných" leteckých společností má ve svém vlastnictví alespoň třetinu své flotily, další třetinu na finanční leasing a poslední třetinu na operativní leasing. To se však o ČSA říci nedá.
Od května 2013 se stal součástí flotily Airbus A330-300, který je pronajatý od Korean Air a létá pouze na jediné lince - do Soulu. Kdysi patřilo spojení do New Yorku mezi 10 nejsilnějších tratí ČSA, takže spojení na americký kontinent potenciál má, alespoň sezónní, což lze spatřit u Delta Air Lines nebo u Air Transat.
A složení flotily ČSA? Poměrně nevyhovující. Airbusy A320 tedy budou prodány. Ale jaká bude jejich náhrada? Na krátké tratě má ČSA turbovrtulové ATR-42 a ATR-72. Jenže dopravci zoufale chybí proudové letouny na delší, méně vytížené linky. Lufthansa má Embraery 190, taktéž KLM nebo Alitalia, LOT má flotilu složenou z velké části z Embraerů 190 a 170. Iberia má CRJ-900 nebo CRJ-1000, Air France je na tom podobně. Austrian Airlines má Fokkery 70 a 100, Swiss má BAe-146. Příští rok má však vstoupit do provozu zbrusu nový Bombardier CSeries 100 a 300. Těmi nahradi například Air Baltic své Boeingy 737-300/-500 a Swiss své BAe-146. Nové a úsporné stomístné letouny by byly ideální pro takového dopravce, jako je ČSA. V případě, že společnost nezařadí do své flotily CSeries nebo jemu podobný typ (mimochodem CSeries má objednané i Korean Air), nemůže ČSA se svými starými ATR konkurovat rychlejším a novějším Embraerům či Bombardierům.
České aerolinie byly silný dopravce, který se v dobách největší slávy velmi přibližoval nejen evropskému, ale také světovému standardu. České aerolinie provozovaly spoustu dálkových linek. Zaměstnanci firmy byli loajální, měli zkušenosti v oboru, letectví byla jejich srdeční záležitost, přispívali k prospěchu firmy, ne ke svému prospěchu. Prezidenti Jakubše a Kůla vybudovali konkurenceschopného národního leteckého dopravce, který byl znám po celém světě. Management by si měl uvědomit aspekty leteckého odvětví a řídit se takovými vzory jako jsou Swiss nebo Finnair. Potom budou ČSA opět reprezentovat Českou republiku v zahraničí důstojně.
Komentáře
Přehled komentářů
Hi there, all the time i used to check webpage posts here early in the break of day, because i like to gain knowledge of more and more. thahe.aperca.se/map5.php ylle och ull skillnad
likvorläckage ur näsan munhea.se
(munhea.se, 30. 10. 2020 12:51)
Excellent article. I'm dealing with a few of these issues as well.. golaf.munhea.se/map8.php likvorläckage ur näsan
enkla mellanmГҐl att ta med aperca.se
(aperca.se, 29. 10. 2020 5:29)
Hello, its fastidious post on the topic of media print, we all understand media is a impressive source of data. break.aperca.se/map4.php enkla mellanmГҐl att ta med
fransförlängning göteborg nordstan munhea.se
(munhea.se, 28. 10. 2020 23:28)
magnificent submit, very informative. I wonder why the opposite experts of this sector do not realize this. You must proceed your writing. I am confident, you have a great readers' base already! prefi.munhea.se/map12.php fransförlängning göteborg nordstan
tumphati.se
(tumphati.se, 28. 10. 2020 8:29)
Howdy! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog. Is it very hard to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty quick. I'm thinking about creating my own but I'm not sure where to start. Do you have any points or suggestions? Thanks tumphati.se/map3.php pretty ballerina stockholm
egluopu.se
(egluopu.se, 27. 10. 2020 18:48)
I know this site presents quality based articles and additional data, is there any other web page which presents such stuff in quality? egluopu.se/map35.php voluspa ljus stockholm
självhäftande dekoration vägg munhea.se
(munhea.se, 27. 10. 2020 11:24)
My spouse and I stumbled over here coming from a different web address and thought I should check things out. I like what I see so now i am following you. Look forward to looking over your web page repeatedly. unex.munhea.se/map6.php självhäftande dekoration vägg
best face lotion for combination skin aperca.se
(aperca.se, 27. 10. 2020 0:47)
Hey There. I found your blog using msn. This is a very well written article. I will make sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thanks for the post. I'll certainly comeback. aperca.se/map5.php best face lotion for combination skin
persdap.se
(persdap.se, 26. 10. 2020 16:39)
Hi there, You've done a fantastic job. I'll certainly digg it and personally recommend to my friends. I am sure they'll be benefited from this website. persdap.se/map34.php star nutrition goodlife
glutenfritt bröd med bovetemjöl munhea.se
(munhea.se, 25. 10. 2020 14:50)
Post writing is also a fun, if you be familiar with afterward you can write otherwise it is difficult to write. mauno.munhea.se/map5.php glutenfritt bröd med bovetemjöl
borttagning av tГҐnagel munhea.se
(munhea.se, 23. 10. 2020 18:10)
We're a gaggle of volunteers and starting a brand new scheme in our community. Your website provided us with helpful information to work on. You have performed a formidable job and our entire neighborhood shall be thankful to you. cator.munhea.se/map6.php borttagning av tГҐnagel
enugn.se
(enugn.se, 22. 10. 2020 14:46)
I believe what you typed made a ton of sense. However, consider this, what if you composed a catchier post title? I am not saying your information is not solid., however suppose you added a title that makes people desire more? I mean is a little vanilla. You ought to peek at Yahoo's home page and see how they write article headlines to get people to open the links. You might add a related video or a related picture or two to grab readers excited about everything've got to say. Just my opinion, it might make your website a little bit more interesting. enugn.se/map16.php hampton republic dunjacka
squgarik.se
(squgarik.se, 22. 10. 2020 5:00)
Hmm is anyone else encountering problems with the pictures on this blog loading? I'm trying to figure out if its a problem on my end or if it's the blog. Any suggestions would be greatly appreciated. squgarik.se/map19.php oils for acne
ame pure derma roller reviews aperca.se
(aperca.se, 21. 10. 2020 20:45)
Hi to every body, it's my first visit of this webpage; this website carries amazing and truly good information in favor of readers. veini.aperca.se/map11.php ame pure derma roller reviews
panilul.se
(panilul.se, 21. 10. 2020 9:23)
Wow, awesome blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your website is excellent, let alone the content! panilul.se/map16.php ta bort svettfläckar med ättika
lindex mall of scandinavia munhea.se
(munhea.se, 20. 10. 2020 23:08)
fantastic issues altogether, you simply received a new reader. What might you suggest in regards to your submit that you just made a few days in the past? Any positive? mahi.munhea.se/map6.php lindex mall of scandinavia
dehllap.se
(dehllap.se, 20. 10. 2020 13:41)
This is a topic that's near to my heart... Take care! Where are your contact details though? dehllap.se/map35.php tilde de paula lättklädd
azilopar.se
(azilopar.se, 20. 10. 2020 4:03)
I was suggested this web site by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my difficulty. You're wonderful! Thanks! azilopar.se/map13.php inga spermier i sädesvätskan
migrän i samband med mens aperca.se
(aperca.se, 19. 10. 2020 21:43)
What's up, I want to subscribe for this website to obtain hottest updates, so where can i do it please assist. tege.aperca.se/map10.php migrän i samband med mens
oreiep.se
(oreiep.se, 19. 10. 2020 8:05)I have been browsing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It's pretty worth enough for me. In my opinion, if all web owners and bloggers made good content as you did, the internet will be a lot more useful than ever before. oreiep.se/map10.php grГёnt hГҐr pool
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100
ylle och ull skillnad aperca.se
(aperca.se, 30. 10. 2020 23:28)