ČSA prodá všechny své Airbusy A320
Česká aerolinie potvrdily, že na podzim tohoto roku prodají všechny Airbusy A320, které se nachází v jejich flotile. Příští týden proběhne také jednání managementu ČSA s Airbusem, u nějž má společnost objednáno dalších sedm Airbusů A319 bez pevného termínu dodání.
Setrvání typu A320 ve flotile ČSA je podle mluvčí Michaely Lagronové ekonomicky neúnosné. Letoun pro 180 cestujících lze na většině tratích dopravce jen ztěží zaplnit. Již v minulosti se aerolinie zbavila dvou Airbusů A321, které byly využívány převážně k charterovým letům.
Špatné hospodaření ČSA, které započalo za Tvrdíka
Objednávka Airbusů přišla v době, kdy byl prezidentem ČSA politik Jaroslav Tvrdík. Ten byl do čela společnosti dosazen v září 2003. Tehdy šlo o obyčejný projev zvůle, kdy byl ekonomický odborník na leteckou dopravu Miroslav Kůla nahrazen politikem bez jakýchkoli zkušeností v daném oboru. Do té doby racionální růst ČSA nabral nesmyslně vysoké tempo. Za Tvrdíka se flotila českého národního dopravce rozrostla během tří let z 30 na 50 letadel, neuváženě se rozšířila i síť linek. Stávající i nově objednaná letadla byla pro český trh s 10 miliony obyvatel velká a nikdy nemohla být zaplněna, což se samozřejmě promítalo na pokulhávajícím load factoru letadel a prodělečném podnikání. Tvrdík mimo jiné začal propouštět zkušené odborníky s letitou praxí a začal si na různé pozice dosazovat nové "manažery" - své kamarády z ministerstva obrany.
Vlasní kapitál firmy dosáhl svého vrcholu v roce 2004 - téměř 2,2 mld. Kč. Od té doby kvůli špatnému hospodaření neustále klesá.
Rekordní ztráta přes 3,5 mld. Kč
V roce 2006 mělo ČSA už tak velké finanční problémy, že byl na Tvrdíkovo místo dosazen Radomír Lašák. A začalo škrtání a rozprodej majetku. Rozprodej budov i letounů byl managementem označen jako divestice "zbytných částí společnosti".
Neracionální, nesmyslné a normálnímu člověku nesrozumitelné hospodaření managementu ČSA vyvrcholilo v roce 2009, kdy dopravce vygeneroval rekordní ztrátu přes 3,5 mld. Kč. Došlo tedy k ukončení dálkových linek Airbusy A310 - bez náhrady a bez jakýchkoli pokusů o obnovení tras Airbusy A330 či Boeingy 767. V únoru 2009 bylo vyhlášeno výběrové řízení k určení nabyvatele většinového podílu ČSA. Přihlásily se čtyři zájemci: Air France-KLM, Aeroflot, Odien Group a Travel Service. V dubnu byly vyřazeny Odien Group a Aeroflot. V srpnu ze soutěže odstoupilo Air France-KLM. Travel Service nabídl za ČSA o měsíc později 1 mld. Kč. Vláda nabídku odmítla a privatizaci pozastavila. Majetek společnosti se neúměrně ztenčil a vyhlídky na zlepšení situace byly v nedohlednu. Novým prezidentem se stal Miroslav Dvořák, taktéž ředitel Letiště Praha.
Osinek, a. s. "v likvidaci"
Kromě výnosů z prodaného majetku získal management v roce 2010 nové finanční prostředky také od státní společnosti Osinek, a. s. „v likvidaci“. Jenže nebankovní úvěr ve výši 2,5 mld. Kč nebyly ČSA schopny splácet. Společnost Osinek, a. s. tedy postoupila pohledávku na Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. 14. května téhož roku bylo právo hospodařit s pohledávkou převedeno na Ministerstvo financí ČR. Následně valná hromada Českých aerolinií rozhodla pro kapitalizaci úvěru, což znamenalo navýšení základního kapitálu na 5 235 510 tis. Kč a nesplacení této půjčky. Ministerstvo financí posléze přiznalo, že kapitalizace je státní podporou Českým aeroliniím. Případ začala vyšetřovat Evropská komise, základním argumentem v podkladech ministra financí Eduarda Janoty byl restrukturalizační plán, který měl EK dokázat, že finanční injekce bude využita efektivně k záchraně společnosti, a ne k jejímu zvýhodňování na trhu.
Český aeroholding
Management společnosti však zjistil, že situace je daleko vážnější. ČSA není schopno zachránit se vlastními silami. Musí být co nejrychleji privatizováno. Předtím je však potřeba pomoci aerolinii jiným způsobem. Za tímto účelem byl vytvořen Český aeroholding - holdingová společnost, do které se postupně začlenilo jak Letiště Praha, tak České aerolinie. Nejprve bylo z ČSA vyčleněno několik dceřiných společnosti, které následně ČAH odkoupil. Tak společnost získávala nové hotovostní prostředky pro přežití. Byly prodány i sloty na Heathrow. Za tento nesmyslný prodej vyinkasovalo ČSA 486 162 tis. Kč. Od té doby již České aerolinie nelétají do Velké Británie, což bylo fatální rozhodnutí, a muselo by se velmi dlouho hledat, která z tradičních evropských aerolinek lety do Velké Británie neprovozuje. Česká republika musí samozřejmě opět tvořit výjimku.
V listopadu 2010 stanul v čele společnosti Philippe Moreels. Byly rušeny další linky a rozprodán další majetek. Když nakonec v roce 2012 zamířily do ČAH i samotné České aerolinie, stal se Aeroholding jejich většinovým akcionářem a nahradil tak Ministerstvo financí ČR. Ke konci roku 2012 vláda České republiky uložila Aeroholdingu připravit výběrové řízení pro vstup strategického investora do ČSA. Do března 2013 předložil závaznou nabídku pouze Korean Air. Za 44% podíl v ČSA zaplatil 67,5 milionu korun.
V roce 2005 společnost zformulovala svou vizi: "ČSA chtějí být moderním, dynamicky se rozvíjejícím, nákladově optimalizovaným leteckým přepravcem, agresivně využívajícím podnikatelské příležitosti v oboru svého podnikání." Daří se dopravci danou vizi plnit? Realita vyznívá poněkud jinak.
Budoucnost?
V současnosti společnost vysávají i leasingové splátky za letouny. Při jednom z rozhovorů s Miroslavem Kůlou mu byla položena otázka, co měl začít konat Lašák a jeho management při příchodu do ČSA na začátku roku 2006. Kůla odpověděl, že ze všeho nejdřív se měl začít zbavovat letadel na leasing. Jenže oni se začali zbavovat i letadel ve vlastnictví firmy. Většina "civilizovaných" leteckých společností má ve svém vlastnictví alespoň třetinu své flotily, další třetinu na finanční leasing a poslední třetinu na operativní leasing. To se však o ČSA říci nedá.
Od května 2013 se stal součástí flotily Airbus A330-300, který je pronajatý od Korean Air a létá pouze na jediné lince - do Soulu. Kdysi patřilo spojení do New Yorku mezi 10 nejsilnějších tratí ČSA, takže spojení na americký kontinent potenciál má, alespoň sezónní, což lze spatřit u Delta Air Lines nebo u Air Transat.
A složení flotily ČSA? Poměrně nevyhovující. Airbusy A320 tedy budou prodány. Ale jaká bude jejich náhrada? Na krátké tratě má ČSA turbovrtulové ATR-42 a ATR-72. Jenže dopravci zoufale chybí proudové letouny na delší, méně vytížené linky. Lufthansa má Embraery 190, taktéž KLM nebo Alitalia, LOT má flotilu složenou z velké části z Embraerů 190 a 170. Iberia má CRJ-900 nebo CRJ-1000, Air France je na tom podobně. Austrian Airlines má Fokkery 70 a 100, Swiss má BAe-146. Příští rok má však vstoupit do provozu zbrusu nový Bombardier CSeries 100 a 300. Těmi nahradi například Air Baltic své Boeingy 737-300/-500 a Swiss své BAe-146. Nové a úsporné stomístné letouny by byly ideální pro takového dopravce, jako je ČSA. V případě, že společnost nezařadí do své flotily CSeries nebo jemu podobný typ (mimochodem CSeries má objednané i Korean Air), nemůže ČSA se svými starými ATR konkurovat rychlejším a novějším Embraerům či Bombardierům.
České aerolinie byly silný dopravce, který se v dobách největší slávy velmi přibližoval nejen evropskému, ale také světovému standardu. České aerolinie provozovaly spoustu dálkových linek. Zaměstnanci firmy byli loajální, měli zkušenosti v oboru, letectví byla jejich srdeční záležitost, přispívali k prospěchu firmy, ne ke svému prospěchu. Prezidenti Jakubše a Kůla vybudovali konkurenceschopného národního leteckého dopravce, který byl znám po celém světě. Management by si měl uvědomit aspekty leteckého odvětví a řídit se takovými vzory jako jsou Swiss nebo Finnair. Potom budou ČSA opět reprezentovat Českou republiku v zahraničí důstojně.
Komentáře
Přehled komentářů
I’m not that much of a internet reader to be honest but your blogs really nice, keep it up! I'll go ahead and bookmark your website to come back later on. Cheers lindd.naoblal.se/useful-tips/tymin-i-kemin.php tymin i kemin
farligt att klämma finnar i ansiktet naoblal.se
(naoblal.se, 8. 10. 2020 8:14)
Aw, this was a very nice post. Spending some time and actual effort to produce a really good article… but what can I say… I procrastinate a lot and never manage to get nearly anything done. naoblal.se/for-women/farligt-att-klaemma-finnar-i-ansiktet.php farligt att klГ¤mma finnar i ansiktet
dermatrisse tandblekning recension infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 17. 9. 2020 0:26)
Saved as a favorite, I love your web site! flywh.infoforwomen.be/map11.php dermatrisse tandblekning recension
svart bönpasta recept infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 13. 9. 2020 14:11)
Wow that was odd. I just wrote an extremely long comment but after I clicked submit my comment didn't show up. Grrrr... well I'm not writing all that over again. Anyways, just wanted to say wonderful blog! quest.infoforwomen.nl/map13.php svart bönpasta recept
Are you 18? Come in and don't be shy!
(AllenTuh, 12. 9. 2020 10:23)Hurry up to look into loveawake.ru you will find a lot of interesting things
сколько стоит бурение скважины
(Antonioist, 4. 9. 2020 21:57)
Приветствую Вас товарищи! Предлагаем Вашему вниманию замечательный сайт для заказа бурения скважин на воду. Заказывайте скважину для воды в ЕВРОБУРСЕРВИС – получите доступ к экологически чистой природной воде по самым выгодным в Минске ценам! Более подробная информация размещена тут https://drive.google.com/file/d/12UGUi1eb4vB_-VAklwchUhrlKM8233go/view?usp=sharing
От всей души Вам всех благ!
Это рабочая схема 2020 года.
(MichaelHealm, 28. 8. 2020 16:21)
С поддержкойпомощью сего способа вы можете получить все
собственно что угодно от https://telegra.ph/Metod-g2a-08-03 абсолютно даром.
Данный эксплойт трудится практически для всякого продукта,
который продается на G2A в что количестве: подарочные карты,
ключи активации (для игр и программного обеспечения)и
каждая техника.
https://telegra.ph/Metod-g2a-08-03
fjallraven varjacka dam goodprizwomen.com
(goodprizwomen.com, 19. 8. 2020 19:31)
I am curious to find out what blog system you happen to be working with? I'm having some small security issues with my latest blog and I would like to find something more safeguarded. Do you have any recommendations? tungce.goodprizwomen.com/beauty/fjaellraeven-vrjacka-dam.php fjallraven varjacka dam
XRumer 19.0 + XEvil break ANY Captcha
(NatashaDaG0382, 17. 8. 2020 18:19)
Absolutně nová aktualizace balíčku SEO / SMM "XRumer 19.0 + XEvil 5.0":
captcha řešení Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
a více než 12000 dalších kategorií captcha,
s nejvyšší přesností (80 až 100%) a nejvyšší rychlostí (100 img za sekundu).
Můžete připojit XEvil 5.0 k nejoblíbenějšímu softwaru SEO / SMM: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke a více než 100 dalších softwarů.
Zájem? Existuje spousta nepřehledných videí o XEvile na YouTube.
Hodně štěstí!
топ облачных майнингов
(Georgejqe, 15. 8. 2020 0:18)
https://clck.ru/QAzrX
Раньше пользователи CryptoTab PRO могли ускорять майнинг исключительно быть помощи функции Cloud.Boost. Мы решили пойти дальше и предоставить вам доступ к новейшей опции Super.Boost, чтобы вы зарабатывали больше — и быстрее! Оцените преимущества сверхскоростного майнинга с расширением Super.Boost, доступным в PRO-версии Android приложения.
Используйте сразу скольконибудь ускорений Super.Boost и увеличьте общую скорость майнинга для всех ваших устройствах с включеннойй функцией Cloud.Boost. https://clck.ru/QAzrZ
Например, резвость вашего устройства — 100H/s, с Cloud.Boost X10 живость составит уже 1000H/s. А с двумя дополнительными ускорениями Super.Boost +80% и +60% суммарная проворство майнинга будет равна 2400H/s (1000H/s + 1000H/s*0,8 + 1000H/s*0.6 = 1000 + 800 + 600).
Скачай CryptoTab PRO и открой ради себя сверхбыстрый майнинг! https://clck.ru/QB246
Устанавливая PRO-версию Android-приложения кроме опции Super.Boost, вы также получите расширенный коллекция функций:
Cloud Boost — часто ускоренный майнинг
Занятие SDP: сервер-зависимый майнинг не тратит заряд батареи
Резвый доступ к кабинету для хранения и вывода криптовалюты
Неограниченное цифра подключённых удалённых устройств
Обновление баланса раз в 10 минут
Безграничный нравоучение средств через 0.00001 BTC
Отдельные профили ради разных пользователей
Защищенный профиль ради публичного Wi-Fi
Приоритетная техническая помощь
Адаптивная новостная лента
Никакой надоедливой рекламы
Специальные промо-материалы и распродажи
Майнинг для мобильных устройствах снова отродясь не был таким быстрым! Скачай Android-приложение, включи Cloud.Boost и открой ради себя суперскоростной майнинг с функцией Super.Boost.
Перейти сообразно ссылке: https://clck.ru/QAznV
@Crypto_Good
melitta kaffebryggare test goodprizwomen.com
(goodprizwomen.com, 14. 8. 2020 21:34)
excellent put up, very informative. I'm wondering why the opposite specialists of this sector do not notice this. You should continue your writing. I am sure, you have a huge readers' base already! disme.goodprizwomen.com/skin-care/melitta-kaffebryggare-test.php melitta kaffebryggare test
mistet sygesikringskort pris aresgrb.se
(aresgrb.se, 3. 8. 2020 7:18)
It is actually a nice and helpful piece of info. I'm satisfied that you just shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing. rere.aresgrb.se/for-men/mistet-sygesikringskort-pris.php mistet sygesikringskort pris
deres toj aresgrb.se
(aresgrb.se, 31. 7. 2020 23:31)
Does your site have a contact page? I'm having trouble locating it but, I'd like to send you an email. I've got some suggestions for your blog you might be interested in hearing. Either way, great website and I look forward to seeing it improve over time. cartr.aresgrb.se/trends/deres-tj.php deres toj
kopa billiga spabad aresgrb.se
(aresgrb.se, 30. 7. 2020 14:12)
Terrific work! That is the type of information that are meant to be shared across the internet. Disgrace on Google for not positioning this put up higher! Come on over and consult with my site . Thank you =) gunor.aresgrb.se/decorations/koepa-billiga-spabad.php kopa billiga spabad
himalaya skin care review aresgrb.se
(aresgrb.se, 26. 7. 2020 23:05)
I really love your site.. Very nice colors & theme. Did you build this website yourself? Please reply back as I'm looking to create my own website and want to find out where you got this from or exactly what the theme is called. Appreciate it! skilp.aresgrb.se/skin-care/himalaya-skin-care-review.php himalaya skin care review
tag fran uppsala till goteborg goodprizwomen.com
(goodprizwomen.com, 23. 7. 2020 2:27)
I'm truly enjoying the design and layout of your blog. It's a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me to come here and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme? Exceptional work! sighcon.goodprizwomen.com/relaxation/tg-frn-uppsala-till-goeteborg.php tag fran uppsala till goteborg
Thank you very much for the invitation
(MixCom, 21. 7. 2020 5:29)
Thank you very much for the invitation :). Best wishes.
PS: How are you? I am from France :)
olja i loshar goodprizwomen.com
(goodprizwomen.com, 18. 7. 2020 1:52)
I was recommended this web site by my cousin. I'm not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my trouble. You are wonderful! Thanks! tiobo.goodprizwomen.com/travels/olja-i-loeshr.php olja i loshar
Are you 18? Come in and don't be shy!
(AllenTuh, 17. 7. 2020 0:49)Hurry up to look into loveawake.ru you will find a lot of interesting things
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100
tymin i kemin naoblal.se
(naoblal.se, 9. 10. 2020 2:21)