ČSA začalo rozdávat výpovědi pilotům, ti připravují protestní akci
28. 7. 2011
Piloti tímto způsobem reagují na další vlnu propouštění, kterou ČSA odstartovala. Jak dlouho bude akce trvat, zatím není jasné. Protest pilotů způsobí zpoždění všech letů Českých aerolinií.
Ráno se budou prodlevy pohybovat v řádu desítek minut, během dne se bude jednat o hodiny. "A je otázka, zda večerní lety vůbec odletí," uvedl šéf CZALPA Filip Gaspar.
"Go Slow" spočívá v tom, že piloti začnou provádět veškerou předletovou přípravu až od hodiny, od které jsou placeni. To je však příliš pozdě na to, aby letadlo mohlo odletět na čas.
Samotná předletová příprava posádek trvá nejméně hodinu a zahrnuje studium potřebných dokumentů, kontrolu map a předpovědi počasí, přesun do letadla a jeho následovnou přípravu k letu. Kromě paušální částky jsou přitom piloti placeni pouze za odlétané hodiny.
Protestní akce je odpovědí odborů na výpovědi, které ČSA začala pilotům rozdávat. Ve středu dostalo výpověď přibližně deset zaměstnanců, další přijdou o místo v následujících dnech. Jedním z nich má být i Filip Gaspar.
Na zimní provoz počítá ČSA maximálně s třemi sty piloty, což znamená, že jich nyní zhruba padesát propustí. Způsob, jakým společnost rozdává výpovědi, přitom není podle CZALPA v souladu se zákoníkem práce.
ČSA se brání, že naplňuje plán restrukturalizace, který na jaře 2010 schválila jak vláda, tak právě odbory. "České aerolinie odmítají manipulativní argumenty, která jsou jenom záminkou k vyvolání konfliktu a podle všeho jsou za nimi partikulární osobní zájmy jednotlivců," uvedla mluvčí společnosti Hana Hejsková.
"Kdyby k propouštění docházelo podle restrukturalizačního plánu, nebudeme protestovat. Toto je nad rámec," komentuje Gaspar a doplňuje, že "Go Slow" potrvá, dokud se ČSA s odbory nedohodnou.
Vedení ČSA podle Hejskové připravilo celý soubor opatření tak, aby se riziko případných nepravidelností letů minimalizovalo. "Věříme, že zaměstnanci nedopustí, aby nátlaková akce ohrozila zdárný průběh restrukturalizace, tím spíš, že není objektivní důvod pro její organizování," uvádí Hejsková.
Konec ATR72 v barvách ČSA
Po rozprodání Boeingů 737-400 a postupném prodávání Boeingů 737-500 přišlo nyní na řadu i ATR72. Poslední let tohoto typu u ČSA proběhl na počátku června. Jednalo se o let OK777 Varšava - Praha. Kariéra těchto strojů tak u Českých aerolinií skončila po devatenácti letech.
Současná flotila Českých aerolinií
Airbus A319-100: 9krát, 6 objednávek
Airbus A320-200: 8krát
Airbus A321-200: 2krát
ATR 42-500: 7krát
Boeing 737-500: 8krát