Lufthansa zalétává svůj první Airbus A380
Německá Lufthansa konečně obdržela první Airbus A380. Na dvě paluby největšího dopravního letounu světa se vejde 555 cestujících. Ekonomická verze pojme dokonce 853 pasažéřů.
Největší německé aerolinky na A380 čekaly o tři roky déle, než bylo s Airbusem původně dohodnuto. Celkem by jich měl výrobce dodat patnáct, ale dodávky ostatních letounů se mohou také zpozdit. Výroba totiž trvá déle, než konstruktéři předpokládali.
„Airbus je hrdý na to, že může předat nejmodernější a nejekologičtější letadlo na světě," pronesl při slavnostní předávce v Hamburku Thomas Enders, výkonný ředitel franouczsko-německého výrobce letadel.
Prvním cílem nového letounu bude největší německé letiště ve Frankfurtu nad Mohanem, kde bude na palubu pozváno pět stovek vybraných hostů a letoun bude slavnostně pojmenován právě po letišti ve Frankfurtu, které se zároveň stane jeho domovským vzdušným přístavem.
První dálkový let německého Airbusu se zřejmě uskuteční 6. června, kdy má dopravit německou fotbalovou reprezentaci do dějiště mistrovství světa v Jižní Africe. Do běžného provozu na lince Frankfurt - Tokio chce Lufthansa A380 zapojit 11. června.
Další tři Airbusy, které mají německé aerolinky dostat ještě v průběhu roku, budou podle vyjádření společnosti létat na lince mezi Johanesburgem a Pekingem.
Francouzské národní aerolinky Air France dostaly svůj první Airbus A380 už v listopadu minulého roku a v současné době už v jejich barvách létají tři superjumba.
Podle Airbusu je A380, jehož standardní cena je 300 milionů eur, nejekologičtějším letounem na světě, protože jeho schopnost přepravit na jednou 550 respektive 800 pasažérů jej dělá nejekonomičtějším letounem (z hlediska nákladů na jednoho pasažéra). A380 totiž má o něco nižší spotřebu, než konkurenční Boeing 747-8.
Kritici, nejen z řad Boeingu, na druhou stranu oponují tím, že by tyto výroky byly pravdivé pouze tehdy, pokud by se pokaždé podařilo letoun plně obsadit.
Kromě Air France a Lufthansy už létají A380 také ve službách Singapore Airlines, Emirates a Qantas.
73 metrů dlouhý a přes 24 metrů vysoký stroj dolétne až 14 450 kilometrů a to maximální rychlostí 1062 km/h. Historicky první let se uskutečnil 27. dubna 2005.