Po Spanairu ukončil provoz i maďarský Malév
3. 2. 2012
Maďarské aerolinie Malév v pátek ráno oznámily, že od 6:00 zastavují všechny lety. Vyvrcholila tak dlouhodobě špatná finanční situace společnosti. Podle prohlášení Malévu ztratili poskytovatelé služeb důvěru ve společnost a začali požadovat zálohy předem v hotovosti. Vzhledem k nedostatku hotovosti se situace stala neudržitelnou a společnost nebyla schopna zajistit další provoz.
Společnost Malév se dlouhodobě potýkala s problémy. Maďarský stát se několikrát pokusil společnost zprivatizovat, vždy však neúspěšně. Pokud se v privatizačním procesu podařilo najít zájemce, stát po čase podíl ve společnosti získal zpět. Naposledy se tak stalo v roce 2010, kdy stát odkoupil 95 procentní podíl od ruské společnosti AirBridge. 7. ledna vydala Evropská komise rozhodnutí, že finanční pomoc státu, která byla poskytnutá v letech 2007-10, byla nelegální a společnost ji musí vrátit. Stát totiž poskytl aerolinii několik úverů, ručil za další úvěry, umožnil odklad splatnosti daně a sociálního pojištění apod. Částka, kterou má Malév vrátit, se pohybuje v řádu desítek milionů eur. Minulý týden získala společnost ochranu před věřiteli a tento týden byl jmenován konkurzní správce.
Zastavit všechny lety musel i Spanair
Španělská letecká společnost Spanair musela na konci ledna také zastavit všechny své lety. Stalo se tak poté, co neúspěchem skončilo jednání s Qatar Airways o možném kapitálovém vstupu do společnosti. Katarský dopravce v prosinci oznámil, že je ochoten převzít 49 procentní podíl ve španělské aerolinii za 116 mil. eur. Ještě v závěru loňského roku se zdálo, že k dohodě dojde a Qatar Airways do Spanairu skutečně vstoupí. Bližší podrobnosti, co vedlo k odchodu blízkovýchodních investorů z jednání, nebyly zveřejněny.
Krátce po krachu rozhovorů oznámila katalánská vláda, že již dále nemůže Spanair podporovat vzhledem k současné špatné ekonomické situaci. Katalánská vláda poskytla v posledních dvou letech různými cestami Spanair pomoc v řádu desítek milionů eur. Vedle garancí za úvěry se jednalo především o investice společností, které byly akcionáři Spanairu a zároveň byly kontrolovány vládou Katalánska či v nich měla vláda alespoň menšinový podíl. Proti podpoře z veřejných rozpočtů protestovaly zejména nízkonákladové aerolinie Ryanair a Vueling. Vloni v listopadu vyzvala Evropská asociace nízkonákladových aerolinií Evropskou komisi, aby se případem Spanair zabývala.
Obě události, krach jednání s Qatar Airways a prohlášení katalánské vlády, vedly vedení Spanairu k rozhodnutí zastavit všechny lety. Z internetu webové stránky Spanairu zmizely veškeré informace a byly nahrazeny telefonním číslem na call centrum a stručnou informací pro cestující, kteří mají letenky na následující dny a týdny. Očekává se, že společnost v nejbližších dnech zamíří do konkurzního řízení.
Letecká společnost Spanair byla založena v roce 1986 jako společný podnik SAS Scandinavian Airways a španělského touroperátora Teinver. Zprvu se aerolinie zaměřovala pouze na charterové lety mezi španělskými prázdninovými letovisky a západní Evropou. Od začátku 90. let začala také s provozováním letecké dopravy, nejprve na vnitrostátních linkách, které později doplnily i mezistátní pravidelné linky. Koncem 90. let začala společnost létat do USA a destinací v Latinském Americe. Ekonomické problémy Spanair odstartovaly události z 11. září 2001. Společnost ukončila dálkové lety a zaměřila se na vnitrostátní linky a spojení do vybraných evropských destinací.
Skandinávské aerolinie SAS v roce 2007 oznámily záměr prodat svůj 94 procentní podíl ve Spanair. Kvůli změnám podmínek, finančním problémům zájemců a změně podmínek na trhu se proces prodeje akcií zkomplikoval a byl dovršen až v lednu 2009, kdy společnost za symbolickou cenu jednoho eura převzalo konsorcium katalánské vlády, města Barcelony a soukromých investorů. Mezitím došlo v srpnu 2008 k tragické havárii letounu MD-82 na letišti v Madridu. Katastrofa si vyžádala celkem 154 lidských životů a značně poškodila jméno aerolinie. Podíl španělské strany se po převzetí postupně dále zvyšoval na úkor SAS, takže skandinávský dopravce nyní držel ve společnosti podíl necelých 11 procent.
Zdroj: Airways.cz, iDNES.cz