První Dreamliner byl slavnostně předán letecké společnosti
28. 9. 2011
Boeing si od nového designu z uhlíkových vláken a lehkých kompozitních materiálů u tohoto letounu slibuje úsporu paliva až o 20 procent. Cestující pak mohou očekávat prostornější sedala, uměle zvlhčený vzduch v kabině či větší okna s elektronickým zastíněním.
„Vývoj tohoto letounu byl skutečně dlouhý. Jsem přesvědčen, že se to vyplatilo,“ uvedl pro BBC viceprezident pro marketing Randy Tinseth s tím, že program bude ziskový. Boeing doposud přijal objednávku na 821 Dreamlinerů.
Na slavnostním předání se sešly stovky lidí, mezi nimi i generální ředitel aerolinií ANA Šiničiró Ito nebo šéf divize civilních letadel Boeingu Jim Albaugh. Ten předal Itovi symbolický klíč k novému Boeingu 787-881 (reg. JA801A, výr. č. 34488/8, první let 1. 9. 2011).
Boeing 787 je prvním novým projektem Boeingu od roku 1995, kdy se vyvíjel Boeing 777. Dreamliner je ve vývoji od roku 2003 a společnost musela jeho první dodávku sedmkrát odložit. Japonské aerolinky hodlají ještě v letošním roce převzít čtyři letouny, v příštím dalších osm. Do konce roku 2017 by měly mít všech 55 objednaných Dreamlinerů.
Za tříletým zpožděním stojí několik technických problémů či 58denní stávka v závodě v roce 2008. V současné době Boeing vyprodukuje necelá tři letadla za měsíc, od roku 2013 by se chtěl dostat na deset kusů měsíčně.
Airbus však nezaostává. Přímým konkurentem Boeingů 787 a 777 se má stát Airbus A350. První let je plánován na rok 2012. Firma na něj získala již 567 objednávek. A350 se bude vyrábět ve třech verzích, pojme 270 - 550 pasažérů.