Výroba Airbusů A340 definitivně končí
17. 11. 2011
Evropský výrobce dopravních letadel Airbus S.A.S. se rozhodl ukončit výrobu čtyřmotorových Airbusů A340. Jedná se tak o předčasné ukončení výroby vzhledem k tomu, že se s výrobou počítalo až do roku 2016. Jednoznačným důvodem pro toto rozhodnutí je fakt, že v posledních letech došlo k výraznému poklesu poptávky po tomto typu.
V loňském roce nabízel Airbus již jen verze A340-500 a A340-600, na něž získal pouze čtyři objednávky, v letošním roce si je dokonce už žádná společnost neobjednala. Někteří experti se domnívají, že chyba, která předurčila slabou budoucnost nového typu, se stala už na začátku vývoje, a to tím, že Airbus rozmělnil svou pozornost mezi dva typy - A330 a A340.
Vývoj
Plány na výrobu nového typu byly představeny v roce 1987 společně s dvoumotorovým A330. Vývoj obou typů probíhal paralelně a tím pádem mají celou řadu stejných prvků - nejvýraznějším rozdílem je tak počet motorů. Díky čtyřem motorům se Airbusu A340 netýkaly podmínky ETOPS, a tak mohl při přeletech oceánů a velkých neobydlených oblastí létat po kratších koriderech. Airbus S.A.S. nabízel stroj jako náhradu za staré typy Boeingu 747, DC-10 nebo Lockheedy L-1011 Tristar. Naopak A330 měl být náhradou za dosluhující Airbus A310 a hlavním konkurentem pro Boeing 767, který se koncem 80. let začal objevovat na transatlantických linkách. Vývoj ukázal, že omezení ETOPS umožňují dostatečný rozvoj dálkových letů, zvláště když dvoumotorové stroje byly postupně certifikovány na delší doby letu od nejbližšího letiště. Čtyři motory, které měly být největší předností typu A340, se začaly stávat čím dál větší přítěží.
Plány na výrobu nového typu byly představeny v roce 1987 společně s dvoumotorovým A330. Vývoj obou typů probíhal paralelně a tím pádem mají celou řadu stejných prvků - nejvýraznějším rozdílem je tak počet motorů. Díky čtyřem motorům se Airbusu A340 netýkaly podmínky ETOPS, a tak mohl při přeletech oceánů a velkých neobydlených oblastí létat po kratších koriderech. Airbus S.A.S. nabízel stroj jako náhradu za staré typy Boeingu 747, DC-10 nebo Lockheedy L-1011 Tristar. Naopak A330 měl být náhradou za dosluhující Airbus A310 a hlavním konkurentem pro Boeing 767, který se koncem 80. let začal objevovat na transatlantických linkách. Vývoj ukázal, že omezení ETOPS umožňují dostatečný rozvoj dálkových letů, zvláště když dvoumotorové stroje byly postupně certifikovány na delší doby letu od nejbližšího letiště. Čtyři motory, které měly být největší předností typu A340, se začaly stávat čím dál větší přítěží.
Nový konkurent
Skutečné problémy nastaly Airbusu A340 v polovině 90. let. Na trhu se objevil nový a v té době nejmodernější a nejúspornější stroj - Boeing 777. Letecké společnosti začaly tomuto přímému konkurentovi dávat přednost před stroji A340. A tak zatímco Boeing před nedávnem oznámil výrobu 1000. letounu Boeing 777, počet vyrobených A340 se zastavil na čísle 379 kusů. O tom, že výroba čtyřmotového stroje takovéto velikosti byla chyba, ukazuje i dlouhodobý úspěch typu A330, který stále zaznamenává objednávky od leteckých společností po celém světě.
Skutečné problémy nastaly Airbusu A340 v polovině 90. let. Na trhu se objevil nový a v té době nejmodernější a nejúspornější stroj - Boeing 777. Letecké společnosti začaly tomuto přímému konkurentovi dávat přednost před stroji A340. A tak zatímco Boeing před nedávnem oznámil výrobu 1000. letounu Boeing 777, počet vyrobených A340 se zastavil na čísle 379 kusů. O tom, že výroba čtyřmotového stroje takovéto velikosti byla chyba, ukazuje i dlouhodobý úspěch typu A330, který stále zaznamenává objednávky od leteckých společností po celém světě.
Na úspěch Boeingu 777-200 a 777-300 zareagoval Airbus vývojem nových verzí: A340-500 a A340-600. Zatímco první jmenovaná verze je určena pro ultra-dlouhé tratě, tak verze -600 je A340 s největší kapacitou a pojme až 379 cestujících ve třech třídách. Zájem o tyto dvě verze však nebyl od začátku nijak velký a z dnešního pohledu je možné je hodnotit jako propadák. Bylo jich vyrobeno pouze 133 kusů oproti 246 kusům verzí -200/-300.
Světová finanční krize
V roce 2008 dostal typ A340 poslední ránu. Světová krize a rostoucí ceny paliva zapříčinily rušení objednávek na tyto stroje. Ultra-dlouhé tratě, pro které je A340-500 primárně určen, se začaly ukazovat jako neekonomické i přes vysokou obsazenost. Řada leteckých společností tak začala jejich provoz omezovat. U A340-600 se zase ukázalo, že i vysoká kapacita a větší dolet oproti 777-300, nejsou tím rozhodujícím důvodem pro objednávku tohoto typu.
V roce 2008 dostal typ A340 poslední ránu. Světová krize a rostoucí ceny paliva zapříčinily rušení objednávek na tyto stroje. Ultra-dlouhé tratě, pro které je A340-500 primárně určen, se začaly ukazovat jako neekonomické i přes vysokou obsazenost. Řada leteckých společností tak začala jejich provoz omezovat. U A340-600 se zase ukázalo, že i vysoká kapacita a větší dolet oproti 777-300, nejsou tím rozhodujícím důvodem pro objednávku tohoto typu.
Prodejní výsledky zařadily typ A340 mezi neúspěšné modely společnosti Airbus, zvláště ve verzích -500/-600. Vývoj však neustále pokračuje. Airbus pružně reaguje na svého největšího konkurenta, a tak se intenzivně připravuje na montáž prvních kusů nového dálkového letounu Airbus A350 XWB. Tento letoun bude odpovědí na Boeingy 777 a 787 Dreamliner.